tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak tworzy się teraz nowe motocykle? Harley-Davidson zdradza swoje sekrety
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak tworzy się teraz nowe motocykle? Harley-Davidson zdradza swoje sekrety

Autor: Mariusz Łowicki 2024.02.03, 13:43 Drukuj

Gdy bierzemy pod lupę marki będące ikonami, takie jak chociażby Harley-Davidson musimy być świadomi, że zmiany w wyglądzie to temat szalenie delikatny. Z jednej strony dealerzy chcą i potrzebują zmian, aby móc sprzedawać nowe modele. Z drugiej strony niektóre modele i ich wygląda zyskały status ikony i klienci nie chcą istotnych zmian. Jak przyciągnąć uwagę konserwatywnego klienta, ale jednocześnie jak go nie wystraszyć? Gdzie pokazać innowacyjność marki, ale jak przy tym zachować dziedzictwo? W Milwaukee mogliśmy przekonać się jako robią to Amerykanie. Projektanci przygotowali całą paletę rysunków rozwojowych modeli Road Glide i Street Glide w zakresie "from mild to wild".

Idę o zakład, że każdy z nas ma swój pomysł na poprawienie motocykla. Powinni zrobić to i tamto. To powinno wyglądać tak, a to inaczej. Dlaczego nie zrobili tego, a po co wstawili tutaj to? Ile razy stawiliśmy sobie w głowie tego typu pytania? Ja często, ale teraz po ostatniej wizycie w fabryce Harley-Davidson będę wiele tematów związanych z projektowanie motocykli widział zupełnie inaczej.

NAS Analytics TAG

Oceniamy motocykl po wyglądzie

To, że mamy wrodzoną, naturalną, zaprogramowaną genetycznie skłonność do oceniania rzeczy i ludzi po wyglądzie pozostaje chyba poza dyskusją. Tacy po prostu jesteśmy, nasze mózgi starają się cały czas ułatwiać sobie robotę i dążą do wyciągania wniosków, nawet gdy nie dysponują obiektywnie wystarczającą ilością informacji. Nie inaczej jest w przypadku motocykli. Działa to zarówno na plus, jak i na minus producentów motocykli.

Gdy bierzemy pod lupę marki będące ikonami, takie jak chociażby Harley-Davidson, musimy być świadomi, że zmiany w wyglądzie to temat szalenie delikatny. Z jednej strony dealerzy chcą i potrzebują zmian, aby móc sprzedawać nowe modele. Z drugiej strony niektóre modele i ich wygląda zyskały status ikony i klienci nie chcą istotnych zmian. Jak przyciągnąć uwagę konserwatywnego klienta, ale jednocześnie jak go nie wystraszyć? Gdzie pokazać innowacyjność marki, ale jak przy tym zachować dziedzictwo? W Milwaukee mogliśmy przekonać się, jak robią to Amerykanie. Projektanci przygotowali całą paletę rysunków rozwojowych modeli Road Glide i Street Glide w zakresie "from mild to wild". Rysunki te były następnie konsultowane z ludźmi związanymi z marką, pokazywane zaufanym klientom i w ten sposób sondowano, gdzie znajduje się optimum do zmian. Gdy wybrany został taki właśnie docelowy rysunek, można przejść do ubierania formy w treść.

Niezawodność i trwałość motocykli

Jeśli odłożymy na bok wszystkie technikalia, zapomnimy o mocach, parametrach i wszystkim, co definiuje osiągi motocykla, zostają nam niezwykle istotne walory jak niezawodność i trwałość. Oba oznaczają coś innego i oba są ważne nie tylko dla użytkownika. Oczywiście motocyklista chce nabyć pojazd, który jest niezawodny i który jest trwały, ale dokładnie tego samego chce producent. Dziecinne myślenie, że producenci celowo pogarszają, jakość motocykli, aby sprzedawały się nowe modele, nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością. Jeśli klient ma problemy z trwałością i niezawodnością, to raczej zmieni markę, niż sięgnie po nowy model marki, z która miał problemy. Reputacja producenta, ale także danego modelu decyduje o tym, jak wygląda wartość takiego pojazdu przy odsprzedaży. Im trwalszy i im bardziej niezawodny jest motocykl, tym lepiej. I dla producenta i dla motocyklisty. Jak się taką niezawodność osiąga?

Służą temu rozbudowane testy, w trakcie, których na specjalne wytrząsarki instaluje się całe motocykle. Następnie w oparciu o zebrane wcześniej dane odtwarza się warunki drogowe w laboratorium, gdzie motocykl w ciągu kilku dni poddawany jest obciążeniom, z jakimi musiałby radzić sobie w trakcie wielu lat eksploatacji. W laboratoriach zasymulować można różne warunki drogowe i pogodowe. Przez cały czas zbierane są dane z nawet 100 kanałów, którymi spływają informacje. Po teście symulującym np. 50 000 km pojazd jest demontowany i poddawany inspekcji. Czasem test jest prowadzony do momentu, gdy dojdzie do poważnej awarii.

Testowane są również osobno poszczególne elementy, ale wiele z nich prowadzą sami dostawcy (podwozi, elektroniki, osprzętu, itd.) Rolą testów fabrycznych jest sprawdzenie, jak komponenty te sprawdzą się zebrane w kompletny motocykl.

Hamownia i badania homologacyjne

Istotną częścią badań nad nowymi pojazdami jest hamownia. Zazwyczaj kojarzymy ją z wyciskaniem ostatnich soków z silników, ale w przypadku badań nad rozwijanymi pojazdami ich rola jest zdecydowanie bardziej przyziemna. Przede wszystkim hamownia pozwala na przeprowadzenie testów homologacyjnych związanych z pomiarem emisji spalin. Hamowania dająca powtarzalność umożliwia sprawdzenie różnego oprogramowania do sterowania silnikiem, sprawdzenia reakcji na różne typy paliwa, symulowania jazdy w bardzo różnych warunkach pogodowych. Tylko na hamowni w powtarzalnych warunkach da się sprawdzić efektywność wprowadzonych zmian, gdy np. do silnika trafia system zmiennych faz rozrządu.

Ponadto hamowania przyspiesza system przystosowania jednostki napędowej do różnych wymogów w poszczególnych krajach. Ośrodek badawczo rozwojowy Harleya dysponuje hamownią z czterema stanowiskami, które mogą pracować właściwie bez przerw. Oczywiście badania w hamowni często weryfikowane są testami drogowymi. Najlepiej wyglądające wykresy nie zawsze muszę odzwierciedlać pożądane zachowanie silnika na drodze.

Dźwięk i wibracje motocykla

Niezależnie od tego jak abstrakcyjnie to zabrzmi, producenci motocykli przykładają ogromną wagę do dźwięku generowanego przez motocykl. Praca potężnego V2 z Milwaukee zawsze tworzyła charakterystyczny basowy dźwięk, który swego czasu Harley chciał nawet opatentować. Nieskutecznie zresztą. Laboratorium dźwięku ma za zadanie poprawić brzmienie motocykla. Chodzi o to, aby słyszeć jak najmniej szumów związanych z ssaniem oraz odgłosów mechanicznych, a jak najwięcej dźwięków dobywających się z wydechu. Zawsze coś uzyskuje się kosztem czegoś innego. Jest to zatem gra, w której poszukiwany jest najlepszy możliwy balans.

Laboratorium dysponuje niesamowitą halą, w pełni odizolowaną od reszty budynku. Poprzez pływającą podłogę, podwójne ściany nie dobiegają tutaj dźwięki nawet z pracującej obok hamowni. Wewnątrz można regulować warunki (wilgotność, temperatura), tak aby pomiary były zawsze miarodajne. Nad dokładnością czuwa 96 mikrofonów i najwyższej jakości sprzęt. Można dzięki niemu porównywać, jak na dźwięk generowany przez motocykl wpływają zmiany w układzie dolotowym oraz co zmienia sama wymiana tłumików.

Ale to nie wszystko. Laboratorium dźwięku przygląda się też wibracjom generowanym przez jednostkę napędową. Nie chodzi o to, aby ich nie było w ogóle. Zrobienie motocykla, który wibruje bardzo mało, albo wręcz wcale ponoć nie jest takie trudne. Prawdziwą sztuką jest zrobić motocykl, w którym wibracji jest dokładnie tyle, ile potrzeba. Są one niezbędne do tego, aby jeździec miał poczucie, że ma pod sobą "żywą" maszynę. Odbierając procesowi całą magię i romantyczność, mogę powiedzieć, że tutaj wszystko również da się opisać i pomierzyć.

Ślad elektromagnetyczny motocykla

Niezwykle istotnym elementem całej układanki jest również pomiar śladu elektromagnetycznego generowanego przez motocykl i jego podzespoły. Parametry te są istotne z dwóch powodów. Po pierwsze dopuszczalne wielkości generowanego promieniowania elektromagnetycznego są regulowane prawem. Chodzi o to, aby np. alternator Waszego motocykla nie zaburzał pracy wyświetlacza TFT w stojącym obok samochodzie. Ale chodzi również o to, aby Wasz alternator nie zaburzał pracy Waszego wyświetlacza, czy pracy układów elektronicznych, w tym krytycznie ważnych czujników. Właśnie dlatego laboratorium mierzy wszystko, co uwalniane jest z motocykla do otoczenia.

To działa także w drugą stronę. Na stanowiskach testowych motocykle poddawane są obróbce falami elektromagnetycznymi generowanymi przez źródła zewnętrzne. Inżynierowie upewniają się, że każdy element motocykla pracował będzie prawidłowo, a Wy na wyświetlaczu nie zobaczyć przysłowiowej choinki. Temat wpływu promieniowania elektromagnetycznego staje się coraz istotniejszy z uwagi na rosnącą wokół nas liczbę generatorów takiego promieniowania oraz stopnia komplikacji pojazdów i udziału w ich architekturze systemów elektronicznych.  

Zadowolony użytkownik

Laboratoria R&D takie jak to w fabryce Harleya w Milwaukee wykonują mrówczą pracę często zupełnie niezauważalną dla końcowego odbiory. A głównym beneficjentem jest użytkownik końcowy motocykla. Największym problemem z korzystaniem z takiego laboratorium jest fakt, że jego budowa, utrzymanie i wykorzystanie generuje gigantyczne koszty. Koszty te w przypadku motocykli rozkładają się na zdecydowanie mniejszą liczbę pojazdów opuszczających fabrykę i dlatego stanowią znacznie większy udział w cenie pojazdu.

To w dużym stopniu laboratoria sprawiają, że dzisiejsze pojazdy są tak zaawansowane, niezawodne i bezpieczne. Nawet jeśli nie ma w nich romantyki, to zapewniam Was, że przy nieromantycznych urządzeniach pracują motocykliści z krwi i kości. I oni nie tuningują tam wyników emisji spalin w silnikach Diesla…

 

 

 

 

NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę