tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Przymusowy ogranicznik zdławi moc i moment obrotowy. Niepokojące wyniki badań ETSC
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Przymusowy ogranicznik zdławi moc i moment obrotowy. Niepokojące wyniki badań ETSC

Autor: Raff 2020.05.11, 11:53 5 Drukuj

Automatyczny ogranicznik prędkości ISA będzie montowany w nowych samochodach już od 2022 roku. Choć nadal nie wiadomo dokładnie w jaki sposób urządzenie będzie działać, pewne wnioski można wyciągnąć z dokumentów opracowywanych przez unijne instytucje.

W największym skrócie ISA (Intelligent Speed Assistant) ma informować kierowcę o przekroczeniu przez niego dozwolonej prędkości lub utrudniać mu jej przekraczanie. W dokumentach, opracowywanych przez ekspertów, zaproponowano trzy warianty działania systemu - podstawowy, którego zadaniem jest tylko sygnalizowanie przekroczenia prędkości, średni, który oprócz nadawania sygnału zwiększa opór pedału gazu lub w podobny sposób utrudnia zwiększanie prędkości oraz maksymalny, który przewiduje ingerencję w moc silnika i jego moment obrotowy.

NAS Analytics TAG

To właśnie ta ostatnia propozycja wzbudziła mnóstwo kontrowersji, zarówno wśród kierowców, jak i polityków. Upatrywano w niej zagrożenia dla życia kierowcy, na przykład w sytuacji, gdy zajdzie konieczność ratowania się z opresji nagłym dodaniem gazu. Dowody na szkodliwość takiego rozwiązania przyniosły badania przeprowadzone w 2006 roku przez brytyjski Departament Transportu. Zakończyły się one konkluzją, że korzyści, jakie niesie ze sobą stosowanie przymusowego ogranicznika prędkości są niewspółmierne do zagrożenia, wynikającego z braku pełnej kontroli nad prędkością na drodze.

Na razie nie wiadomo która z wersji ISA trafi do nowych samochodów, ale, jak wskazują wyniki badań zleconych przez Europejską Radę Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC), proponowane rozwiązania mogą budzić niepokój. Badania przeprowadzone na zlecenie ETSC przez Uniwersytet w Leeds miały na celu zbadanie reakcji kierowców na poszczególne warianty ISA.

Wyniki badań wskazują, że najskuteczniej na temperament kierowców działa wibrujący pedał przyspieszenia lub sygnał dźwiękowy uruchamiany po przekroczeniu limitu prędkości. Rozwiązanie takie powoduje jednak również największą frustrację u kierujących. W podsumowaniu uznano zatem, że optymalny będzie system, który zwiększa opór pedału przyspieszenia oraz ogranicza moc i moment obrotowy silnika.

ISA będzie obowiązkowym systemem w samochodach osobowych, ciężarówkach i busach. Jak dotąd nie ma informacji dotyczących ewentualnego obowiązku montowania ISA w motocyklach.

źródło: etsc.eu

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:xxx 11/05/2020 12:52

to taki rodzaj maseczki?

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę