tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowe zasady karania kierowców przyjête przez Parlament Europejski. Wymiana informacji, nowy limit maksymalnego przekroczenia prêdko¶ci i wiele wiêcej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowe zasady karania kierowców przyjête przez Parlament Europejski. Wymiana informacji, nowy limit maksymalnego przekroczenia prêdko¶ci i wiele wiêcej

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.04.26, 08:04 2 Drukuj

Parlament Europejski przyjął nowe zasady wystawiania mandatów i karania kierowców. Wszystko to dla zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Unia Europejska bardzo chce, żeby do 2050 r. na drogach państw członkowskich nie było wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Uszczelnienie systemu mandatów to dopiero początek propozycji.

Przepisy przyjęte przez PE zakładają ustanowienie wspólnego systemu karania kierowców. Państwa UE zostaną zobowiązane do wzajemnej pomocy w namierzeniu sprawcy wykroczenia. Jeżeli jeden kraj poprosi drugi o pomoc, to czas na reakcję ma wynosić do 2 m-cy. Sam mandat będzie mógł zostać wystawiony nawet 11 m-cy od czasu popełnienia wykroczenia.

NAS Analytics TAG

Nowe przepisy zakładają też coś na wzór handlu mandatami. Kraj w którym mieszka sprawca, będzie mógł przejąć mandat, jeżeli kwota przekroczy 70 euro. Jednocześnie ścigając kierowców państwa członkowskie nie będą mogły korzystać z pomocy firm zewnętrznych. Ma to zapobiec oszustwom i wyłudzeniom.

Katalog wykroczeń ściganych na terenie całej Unii Europejskiej będzie obejmował przekroczenie prędkości, jazdę pod wpływem alkoholu, przejazd na czerwonym świetle, niebezpieczne parkowanie, niebezpieczne wyprzedzanie, ucieczkę z miejsca wypadku i przekraczanie linii ciągłej. Ustanowiono też limit przekroczenia prędkości, kiedy kierowcy stracą prawo jazdy. Ma on wynosić 30 km/h.

Kolejną nowością, o której mówi się od dawna, jest to, że jeśli kierowca straci prawo jazdy w danym kraju, to kara obowiązuje tylko w tym kraju. Parlament Europejski proponuje rozwiązanie, które polega na tym, że służby będą miały 10 dni roboczych na poinformowanie wszystkich o odebraniu kierowcy uprawnień i 15 dni na decyzję, czy zakaz ma obowiązywać w całej Unii. Sam zainteresowany dowie się o tym w ciągu 7 dni od momentu podjęcia takiej decyzji.

Pozostałe zmiany to wprowadzenie obowiązkowych badań psychologicznych dla wszystkich kierowców, ważność prawa jazdy ustalona na 15 lat we wszystkich krajach członkowskich, oddanie decyzji o obowiązkowych badaniach lekarskich kierowców w ręce rządów, a także dwuletni okres próbny dla młodych kierowców. Ci mieliby obniżony limit dopuszczalnej ilości alkoholu we krwi i surowsze kary wykroczenia, a także zakaz jazdy pomiędzy 22:00 i 6 rano. Kierowca mógłby jeździć w nocy tylko z pasażerem, który ma prawo jazdy co najmniej od 5 lat.

Jaki będzie dalszy los nowych przepisów? Najpierw muszą zostać zatwierdzone przez Radę Unii Europejskiej, później kraje UE będą miały 30 m-cy na ich wdrożenie. To oznacza, że powinny zacząć działać ok. 2028 r. Tymczasem unijne plany zakładają, że do 2030 r. liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym zmniejszy się o połowę.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê