John Surtees mistrz wszech czasów. Najpierw zbudował ten motocykl, a potem został mistrzem F1
Jako miłośnicy wyścigów motocyklowych zapewne słyszeliście o tym zawodniku. To prawdziwa legenda i swojego czasu "maszynka do wygrywania" wyścigów motocyklowych i samochodowych. John Surtees został uznany za najlepszego angielskiego kierowcę wyścigowego wszechczasów. Swój pierwszy tytuł motocyklowego mistrza świata w zdobył w klasie 500 cm³, w 1956 roku, jadąc motocyklem MV Agusta. W następnych latach zdobył kolejnych sześć takich tytułów w klasach 350 cm³ i 500 cm³. Wygrał również sześć prestiżowych wyścigów Tourist Trophy na wyspie Man, w latach 1956 - 1960. W wyścigach motocyklowych był naprawdę zdumiewający - 38 zwycięstw w Grand Prix na 49 startów! W 1961 roku rozpoczął również starty w samochodowej rywalizacji F1. W 1964 roku zdobył tytuł mistrza świata F1 jadąc samochodem Ferrari
Kiedyś, gdy zawodnicy wyścigowi potrafili wygrać na torze, ale również umieli przygotować sobie techniczne motocykl do rywalizacji, zdarzało się, że najlepsi budowali sobie własne wyścigówki. Czerpiąc z doświadczeń używania fabrycznego sprzętu, tworzyli motocykle pasujący im po każdym względem.
U nas też miało to miejsce kilkakrotnie, że wspomnę tylko motocykl Henryka Choińskiego z lat 20. Czy dzieło Włodka Kwasa z lat 80. Tu jednak chciałbym opowiedzieć o motocyklu zbudowanym przez Johna Surteesa (1934 - 2017).
Jako miłośnicy wyścigów motocyklowych zapewne słyszeliście o tym zawodniku. To prawdziwa legenda i swojego czasu "maszynka do wygrywania" wyścigów motocyklowych i samochodowych. John Surtees został uznany za najlepszego angielskiego kierowcę wyścigowego wszech czasów. Swój pierwszy tytuł motocyklowego mistrza świata w zdobył w klasie 500 cm³, w 1956 roku, jadąc motocyklem MV Agusta. W następnych latach zdobył kolejnych sześć takich tytułów w klasach 350 cm³ i 500 cm³. Wygrał również sześć prestiżowych wyścigów Tourist Trophy na wyspie Man, w latach 1956 - 1960, a dwa razy był drugi. Rekord Surteesa w wyścigach motocyklowych był naprawdę zdumiewający - 38 zwycięstw w Grand Prix na 49 startów!
W 1961 roku rozpoczął również starty w samochodowej rywalizacji F1. W 1964 roku zdobył tytuł mistrza świata F1 jadąc samochodem Ferrari.
Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Wielu zawodników po karierze w wyścigach motocyklowych przesiadało się do samochodów, czy to wcześniej Grand Prix czy później F1, ale tylko Surtees zdobył mistrzostwo świata w oby tych dyscyplinach.
Pod koniec kariery w wyścigach motocyklowych, bazując na swoich doświadczeniach (miał wówczas na koncie siedem tytułów mistrza świata) John Surtees wpadł na pomysł, że zbuduje własny motocykl wyścigowy. Pomysł ten urzeczywistnił w 1962 roku. Ramę zbudował stosując stopy magnezu i tytanu, co zapewniło lekkość i wytrzymałość konstrukcji. Do napędu swojego motocykla użył zmodyfikowanego, jednocylindrowego, czterosuwowego silnika Matchless o pojemności 496 cm³. Jednostka ta osiągała moc 55 KM przy 7200 obr./min. Cały motocykl ważył nieco ponad 110 kg.
Motocykl ten powstał trochę sobie a muzom, gdyż w tym czasie Surtees był już bardzo zaangażowany w wyścigi F1 i nie miał czasu na rywalizację motocyklową.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze