tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda Forza 125 2018 - kontynuacja przeboju
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Honda Forza 125 2018 - kontynuacja przeboju

Autor: Konrad Bartnik 2018.10.07, 11:45 6 Drukuj

Najnowsze wcielenie Hondy Forza 125 oferuje tę samą wygodę i dynamikę, co wersja zeszłoroczna, przy jeszcze lepszym wyposażeniu i niższej cenie. Sprawdziliśmy, jak jeździ model skazany na bezapelacyjny sukces.

W zeszłym roku Honda weszła na rynek z bardzo mocnym ciosem w postaci skutera Forza 125. Entuzjaści cichych maszyn z przekrokiem oszaleli, recenzje dziennikarzy również były bardzo pozytywne. Wiadomo jednak, że kiedy mamy do czynienia z przebojem i przychodzi czas na następcę, oczekiwania są bardzo duże. Bardzo często nie udaje się im sprostać, pojawia się “syndrom drugiej płyty”.

NAS Analytics TAG

W poprzednim sezonie miałem przyjemność jeździć Forzą 125 i nawet stworzyć wiekopomne dzieło literackie na jej temat, utrwalone na serwerach Ścigacza. Skuter potwierdził wtedy swoją dominującą rolę w segmencie 125 - poza wysoką ceną, naprawdę nie było się do czego przyczepić. Tegoroczna Forza jest o tysiąc złotych tańsza, a przy tym jeszcze lepiej wyposażona.

Wiatr pod palcem

Zniknął co prawda schowek na telefon w centralnej części kierownicy, pojawiła się za to elektrycznie regulowana szyba, która nie ma odpowiednika w żadnym innym modelu tej klasy. Działa znakomicie - w czasie jazdy miejskiej w upale można ją całkowicie opuścić i zaznać nieco przyjemnego wiatru. W czasie szybkich przelotów możliwe jest natomiast bardzo precyzyjne ustawienie szyby, tak aby uzyskać idealną linię przepływu powietrza. Czasem jeden centymetr w jedną lub drugą stronę powoduje, że nieprzyjemne zawirowania wokół kasku znikają. To moim zdaniem główna zaleta płynnej, elektrycznej regulacji, ważniejsza nawet niż wygoda użytkowania. Oczywiście nie byłbym sobą, gdybym nie zażyczył sobie nieco wyższego kawałka plexi, ale i tak uważam, że jest znakomicie.

High fashion

Stylistyka skutera jest bardzo zbliżona do wersji zeszłorocznej i jest typowa dla Hondy - bardzo nowoczesna, ale z zachowaniem wysokiej klasy - bez pstrokacizny i przerysowanych kształtów. Do tego znakomita jakość wykonania, idealnie spasowane plastiki oraz przyjemne w dotyku manetki i przełączniki.

Przednia lampa z oświetleniem LED jest teraz nieco większa i ma obłędnie ładny wzór a’la lecący Feniks. Wygląda znakomicie, zwłaszcza po zmroku. W dodatku jest bardzo skuteczna - jazda w nocy, nawet poza miastem, nie powoduje dyskomfortu.

Rysa na szkle

Moim zdaniem niestety na minus zmienił się za to kształt przednich kierunkowskazów, umieszczonych w obudowie lusterek. Zamiast delikatnie zaokrąglonego, jest teraz płaski i kanciasty. Kierunki wyglądają jak topornie wbite w czarny plastik pięścią wkurzonego Hulka.

Listę zauważonych przeze mnie wad nowej Forzy 125 zamyka zaskakująco słaba jakość obicia kanapy. Jest ono dosyć nieprzyjemne w dotyku, a w dodatku się marszczy. Nowa Forza 300, która ma to samo nadwozie, posiada znacznie lepszą tapicerkę. Mam nadzieję, że była to jednostkowa niedoróbka testowanego przeze mnie egzemplarza.

Deska na bogato

Na same pochwały zasługuje za to nowy kokpit. Jest bardzo przejrzysty, czytelny, a umieszczony między analogowymi zegarami wyświetlacz przekazuje bardzo rozbudowany zestaw informacji. W dodatku obie “zmienne” linie wyświetlacza są sterowane oddzielnymi przyciskami obok lewej manetki. Jeden odpowiada za dwa dzienne przebiegi wraz ze średnim spalaniem i czasem przejazdu, drugim obsługujemy zestaw przebieg ogólny - zasięg - aktualne spalanie. Do tego na stałe termometr, zegar i poziom ładowania. Na bogatości! Wisienką na torcie jest system bezkluczykowy Smart Key, będący błogosławieństwem, kiedy zbliżamy się do maszyny z siatami pełnymi zakupów.

Klasa biznes

Pozycja kierowcy jest bardzo komfortowa, a miejsca na dwupoziomowej kanapie nie zabraknie nawet dobrze wyrośniętym. Na ponowną pochwałę zasługują lusterka wsteczne, które zapewniają bardzo dobrą widoczność, w dodatku można je szybko złożyć, wjeżdżając w ciasny korek. Do dyspozycji są dwa schowki - jeden pod kierownicą, wyposażony w gniazdo 12V, a drugi tradycyjnie pod siodłem. Główny schowek jest bardzo obszerny, pomieści dwa kaski (nawet mój szczękowy sagan XXL, który w byle dziuplę nie wejdzie) plus mniejsze bagaże pomiędzy nimi. W zestawie fabrycznych akcesoriów znajdziemy jeszcze 45-litrowy kufer centralny z otwieraniem elektrycznym. Estetyczny i praktyczny, ale sakramencko drogi - kosztuje ok. 4 tysięcy zł!

Silnik na limicie

Tradycyjnie bardzo mocną (dosłownie) stroną Forzy 125 jest jej napęd. Nowy silnik wykorzystuje cały limit przewidziany prawem dla klasy 125 i oddaje do dyspozycji kierowcy pełne 15 KM. Dzięki temu skuter bardzo sprawnie radzi sobie w ruchu miejskim, a nawet na trasie - można go rozpędzić do 130 km/h. Pierwsze objawy zadyszki poczujemy dopiero w czasie jazdy z pasażerem.

Jestem zachwycony działaniem systemu start-stop w tym modelu. Jeździłem do tej pory kilkoma skuterami Hondy z tym rozwiązaniem, m.in. poprzednimi generacjami popularnego PCX-a, ale dopiero w najnowszej Forzie postanowiłem go nie wyłączać w czasie codziennej jazdy. System działa bardzo delikatnie, płynnie i bez opóźnień. Nie zdążyłem sprawdzić, jak realnie wpływa na zużycie paliwa, ale mój wynik spalania to 2,6-3 litry na 100 km. Znakomicie!

Nie znalazłem również minusów w podwoziu nowej Forzy 125. Geometria jest bardzo dobrze dobrana i nawet ciasne nawroty w korkach wychodzą naturalnie. Mamy tu duże koła - 15 cali z przodu i 14 z tyłu, które pozwalają dosłownie płynąć po nierównościach. Tak samo hamulce z ABS-em - działają jak trzeba, nie dając powodu do niepokoju.

Mocny zawodnik

Moim zdaniem Honda Forza 125 jest w tej chwili najmocniejszym graczem w segmencie skuterów premium. Stylistyka, oświetlenie, pakiet elektroniczny, elektryczna szyba, osiągi i wygoda - wszystko to przemawia na jej korzyść, w dodatku nie kosztuje dużo więcej, niż słabiej wyposażeni konkurenci.

Wysoka skuteczność napędu sprawia, że wybierając skuter wyłącznie do jazdy miejskiej, wolałbym nawet Forzę 125 zamiast jej wersji z silnikiem 300 cm3. Jest wystarczająco dynamiczna, a przy tym mniej wibruje i spala o litr benzyny na 100 km mniej. Honda ponownie wypuściła maszynę w swojej klasie niemal doskonałą, tym razem bardziej konkurencyjną cenowo. Znakomita robota!

Dane techniczne

silnik: Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, SOHC
pojemność skokowa: 124,9 cm3
moc: 15 KM (11 kW) / 8500 obr./min.
moment obrotowy: 12,5 Nm / 8250 obr./min.
system paliwowy: wtrysk elektroniczny PGM-FI
system chłodzenia: ciecz
rozrusznik: elektryczny
skrzynia biegów: automatyczna CVT
rama: Rurowa, stalowa typu underbone
zawieszenie przednie: Widelec teleskopowy
zawieszenie tylne: Wahacz z dwoma amortyzatorami
hamulec przedni: 256 mm, pojedynczy tarczowy, ABS
hamulec tylny: 240 mm, pojedynczy tarczowy, ABS
opona przednia: 120/70-15 cali
opona tylna: 140/70-14 cali
systemy dodatkowe: ABS, Smart Key, elektrycznie sterowana szyba przednia
długość/szerokość/rozstaw kół: 2135 x 750 x 1450 mm
rozstaw osi: 1490 mm
masa: 159kg
zbiornik paliwa: 11,5 l
zużycie paliwa: 2,6-3 l/100 km
prędkość maksymalna: 130 km/h
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Honda Forza 125 2018 40Honda Forza 125 2018 29
NAS Analytics TAG
Honda Forza 125 2018 dynamikaHonda Forza 125 2018 33
Honda Forza 125 2018 37Honda Forza 125 2018 36
Honda Forza 125 2018 31Honda Forza 125 2018 39
Honda Forza 125 2018 47Honda Forza 125 2018 41
Honda Forza 125 2018 51Honda Forza 125 2018 50
Honda Forza 125 2018 akcjaHonda Forza 125 2018 34
Honda Forza 125 2018 jazdaHonda Forza 125 2018 30
Honda Forza 125 2018 52Honda Forza 125 2018 na drodze
Honda Forza 125 2018 w akcjiHonda Forza 125 2018 w jezdzie
Honda Forza 125 2018 35Honda Forza 125 2018 42
Honda Forza 125 2018 43Honda Forza 125 2018 54
Honda Forza 125 2018 53Honda Forza 125 2018 48
Honda Forza 125 2018 statykaHonda Forza 125 2018 24
Honda Forza 125 2018 bokiemHonda Forza 125 2018 lewy bok
Honda Forza 125 2018 prawy bokHonda Forza 125 2018 01
Honda Forza 125 2018 03Honda Forza 125 2018 04
Honda Forza 125 2018 05Honda Forza 125 2018 06
Honda Forza 125 2018 07Honda Forza 125 2018 10
Honda Forza 125 2018 13Honda Forza 125 2018 14
Honda Forza 125 2018 17Honda Forza 125 2018 18
Honda Forza 125 2018 migaczHonda Forza 125 2018 tylne swiatlo
Honda Forza 125 2018 ustawieniaHonda Forza 125 2018 zegary
Honda Forza 125 2018 23Honda Forza 125 2018 reflektor
Honda Forza 125 2018 26Honda Forza 125 2018 28
Honda Forza 125 2018 19Honda Forza 125 2018 schowek
Honda Forza 125 2018 02Honda Forza 125 2018 27
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor: Tomek 05/10/2020 18:54

Dziêkuje za opinie

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê